Wykonawcy:
Sebastian Aleksandrowicz – obój, rożek angielski
Tomasz Januchta – kontrabas
Lutosławski Quartet:
Bartosz Woroch – I skrzypce
Marcin Markowicz – II skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela
Program:
Zbigniew Bargielski (*1937)
[1] Po drugiej stronie ciszy na obój i kwartet smyczkowy (1988/2014) [15'15]
Marcin Markowicz (*1979)
Pięć miniatur na obój i kwartet smyczkowy (2009) [7'36]
[2] Allegro (leggiero) 1'08
[3] Tempo di valse 1'07
[4] Scherzo: Allegro 0'50
[5] Andante 3'22
[6] Allegro (leggiero) 1'07
Jan Duszyński (*1976)
[7] Dom pracy twórczej – sekstet na rożek angielski, obój, kwintet smyczkowy i taśmę* (2017) [12'18]
Aleksander Kościów (*1974)
[8] Noumen 2 – kwintet na obój i kwartet smyczkowy (2017) [18'42]
Czas całkowity: [54'22]
* Tekst: Jan Duszyński, głos: Maria Łozińska
Zamówienie utworów Noumen 2 Aleksandra Kościowa oraz Dom pracy twórczej Jana Duszyńskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Nagrano w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 7–10 maja 2017 roku.
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko (CD Accord)
NFM 52, ACD 254-2
Premiera płyty: 24 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
Ponieważ najważniejsze nowe utwory na stare instrumenty powstają we współpracy z kompozytorami, dlatego wszystkie cztery utwory na tej płycie swój początek miały w spotkaniu Aleksandrowicza z ich twórcami.
Płytę otwiera kompozycja Zbigniewa Bargielskiego z 1988 roku Po drugiej stronie ciszy. To utwór skomponowany pierwotnie na klarnet i kwartet smyczkowy (Po drugiej stronie lustra) – wersję obojową przygotował kompozytor w 2014 roku na zamówienie XI Festiwalu Ensemble w Książu, Miniatury Marcina Markowicza również miały prawykonanie na festiwalu w Książu, ale w 2009 roku. Jan Duszyński i Aleksander Kościów swoje dzieła skomponowali w 2017 roku. (...)
Utwory na płycie stawiają raczej pytania, niż dają odpowiedzi, i robią to w sposób bardzo subtelny. Wciąż, od pierwszych do ostatnich dźwięków ma się wrażenie obcowania z tajemnicą – mimo pojawiających się słów niezwerbalizowaną, wyrażaną metaforycznie dźwiękami. To jest zaproszenie do ciągłego przechodzenia na drugą stronę lustra, w świat własnej wyobraźni.
Ewa Szczecińska (Polskie Radio), fragment eseju zamieszczonego w booklecie albumu