17th-Century Sacred Music in Wrocław

"Próbując nakreślić panoramę muzyki sakralnej siedemnastowiecznego Wrocławia, przedstawiamy na płycie kompozycje z czterech różnych kolekcji, najczęściej unikatowe, zachowane wyłącznie w zbiorach proweniencji wrocławskiej. Są to pochodzące z lat 1608–1676 utwory kompozytorów włoskich, niemieckich (w tym lokalnych, wrocławskich) i polskich, które zaświadczają o szerokich horyzontach muzycznych miasta i stanowią wymowne świadectwo jego dawnej artystycznej świetności".

Cena: 55 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu:

2018

Dystrybutor:

 

Dyrygent:

Stephan MacLeod

Wykonawcy:

Gli Angeli Genève, Marzena Michałowska, Aleksandra Turalska, Piotr Olech, Maciej Gocman, Václav Čížek, Jaromír Nosek, Concerto Palatino, Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:
Asprilio Pacelli (1570–1623) Dum esset rex (Sacrae cantiones, Wenecja, 1608)
Adam Jarzębski (ok. 1649–ok. 1648) Concerto secondo (ze zbioru Canzoni e concerti, 1627)
Mikołaj Zieleński (ok. 1550–ok. 1615) Communio Introibo ad altare Dei (Dominica in Sexagesima).
Biagio Marini (1594–1663) Sonata per l’Organo. Violino o cornetto (Sonate symphonie canzoni… op. 8, Wenecja, 1629)
Daniel Bollius (ok. 1590–ok. 1638) Dialogo a due voci e 6 stromenti, Domine puer meus jacet in domo (rkp. Breslau)
Franciszek Lilius (ok. 1600–1657) Exultabit cor meum (rkp. Breslau)
Giovanni Valentini (ok. 1582–1649) Sonata à 5 Voci (rkp. Breslau)
Paul Schäffer (ok. 1580 – 1645) Jauchzet dem Herren alle Welt – Iubileum Nuptiale (rkp. Breslau, 9.05.1656)
Tobias Zeutschner (1621–1675) Der Herr gebe euch vom Tau des Himmels (rkp. Breslau, 15.05.1656)
Marco Scacchi (ok. 1602–1662) O Tod, du darfst nicht glauben (kontrafaktura Donna voi vi credete ze zbioru Madrigali a cinque, Wenecja 1634 – rkp. Breslau)
Giovanni Legrenzi (1626–1690) Sonata VII La Donata a due, violino e violone o fagotto (Sonate a due e tre, op. 2, Wenecja, 1655)
Crato Bütner (1616–1679) O quanta in coelis laetitia (rkp. Breslau, 1654)
Tarquinio Merula (1595–1665) O Jesu mi dulcissime (kontrafaktura O Salutaris ze zbioru Pegaso, opera musicale, Wenecja, 1640 – Ambrosius Profe, Erster Theil gestlicher Concerten und Harmonien, Lipsk, 1641)
Philipp Friedrich Buchner (1614–1669) Sonata XIV. 2 Violin. e Fagotto (Plectrum musicum op. 4, Frankfurt, 1662)
Martin Mayer (ok. 1650–ok. 1712) Heilig ist der Herre Zebaoth (rkp. Breslau, 1676)

Wydawca: Claves Records (Szwajcaria), CD 1805 (www.claves.ch)
Reżyseria dźwięku, montaż, mastering: Markus Heiland, Tritonus Musikproduktion
Nagrania dokonano 17–19 kwietnia 2016 w Narodowym Forum Muzyki

Opis:

„Siedemnastowieczny Wrocław był jednym z ważniejszych ośrodków muzycznych Europy. Obszerne biblioteki muzyczne zgromadzono w trzech głównych kościołach protestanckich miasta: św. Elżbiety, św. Marii Magdaleny i św. Bernardyna. Ich repertuar kształtowały zarówno druki z niemieckich i włoskich oficyn, jak i kompozycje lokalnych kantorów lub organistów zatrudnianych w kościelnych zespołach. Odrębny zbiór niemal czterystu druków muzycznych z lat 1610–1665 przez większą część stulecia pozostawał w rękach prywatnych. Jego inicjatorem był prawdopodobnie Ambrosius Profe, organista kościoła św. Elżbiety w latach 1633–1649, a kolejnym właścicielem Daniel Sartorius, nauczyciel w gimnazjum przy tej świątyni. Po jego śmierci w roku 1671 zbiór ów został wcielony do Bibliotheca Rhedigeriana – kolekcji rzadkich rękopisów, druków, obrazów, rzeźb, monet i minerałów, zebranej przez wrocławskiego patrycjusza Thomasa Rhedigera (1540–1576), zdeponowanej w sali nad zakrystią kościoła św. Elżbiety, przekazanej miastu w roku 1645 i udostępnionej publicznie w roku 1661. Wszystkie te zbiory muzykaliów wcielono w latach 1865–1867 do nowo założonej Stadtbibliothek. Wywiezione z miasta podczas II wojny światowej, zostały one po roku 1945 rozproszone. Część nie odnalazła się do dzisiaj. Większość druków muzycznych powróciła do Wrocławia. Liczne rękopisy uważane były za zaginione aż do końca lat osiemdziesiątych, kiedy ogłoszono ich obecność w berlińskiej Staatsbibliothek; trafiły tam z Moskwy, gdzie wciąż pozostają niektóre pozycje dawnej wrocławskiej książnicy. Próbując nakreślić panoramę muzyki sakralnej siedemnastowiecznego Wrocławia, przedstawiamy na płycie kompozycje z czterech różnych kolekcji, najczęściej unikatowe, zachowane wyłącznie w zbiorach proweniencji wrocławskiej. Są to pochodzące z lat 1608–1676 utwory kompozytorów włoskich, niemieckich (w tym lokalnych, wrocławskich) i polskich, które zaświadczają o szerokich horyzontach muzycznych miasta i stanowią wymowne świadectwo jego dawnej artystycznej świetności”.
Fragment eseju Marcina Szelesta zamieszczonego w booklecie płyty.

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Alexander Sitkovetsky / fot. Vincy Ng

NFM Masterclass – Maxim Rysanov

Zgłoszenia przyjmujemy do 20 marca
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Das Wohltemperierte Klavier

Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z prof. dr hab. Krzysztofem Jakowiczem

Spotkanie w języku polskim dla szkół średnich
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Wielkanocna zaduma

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z dyrygentem Yaroslavem Shemetem

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia
Yaroslaw Shemet / fot. Karol Fatyga

Reunification

Yaroslav Shemet / Krzysztof Jakowicz
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
Maxim Rysanov

Homage to Viola

Maxim Rysanov / NFM Orkiestra Leopoldinum
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Tomatito – legenda flamenco

NFM, Sala Główna